Het is natuurlijk een wereldberoemd kledingmerk dat overal ter wereld gedragen wordt, Tommy Hilfiger. Het merk staat bekend om zijn Amerikaanse tinten en combinaties van luxe en sportief. Het is een middenklasse merk qua prijs wat betekent dat alhoewel het gezien wordt als een luxemerk en de prijs bovengemiddeld is, het voor de meeste mensen wel betaalbare kleding is. Het is dan ook kleding die dagelijks gedragen kan worden. Maar hoe is het merk ontstaan? Wie was Tommy Hilfiger en hoe is hij zijn merk gestart? Dat is wat we in dit artikel bespreken.

Vroege jaren

Tommy Hilfiger is momenteel 68, hij is geboren op 24 Maart in 1951 in New York. New York is natuurlijk een van de belangrijkste modesteden ter wereld en ook een start waar mensen heen gaan om bedrijven te starten. New York heeft een geest van ondernemerschap en het is dan ook logisch dat Tommy Hilfiger hier begon met een eigen winkel. De eerste kledingwinkels die Tommy Hilfiger begon verkochten kleding in de staat New York in de jaren 70. Hij begon voornamelijk met herenkleding en pas later creëerde hij ook een kledinglijn oor vrouwen. Daarnaast maakt hij nu ook naast kleding andere luxegoederen zoals parfum.

Entrepreneur 

Alhoewel de ouders van Hilfiger wilden dat hij naar de universiteit ging en een traditionele carrière begon, koos hij ervoor om zijn opgespaarde geld te gebruiken om ene winkel te openen. Hij kocht eerst kleding in die hij in de winkel wilde her verkopen maar was ontevreden met de soort kleding die hij kocht. Daarom besloot hij zelf te gaan ontwerpen. Hij gaf later aan dat dit hem het meest gelukkig maakte en daardoor wist hij dat hij altijd zou blijven ontwerpen.

Helaas ging zijn eerste bedrijf ten onder in 1977. Dit zorgde ervoor dat Hilfiger zich realiseerde dat hij ook de bedrijfskant van mode en kleding zou moeten leren. Daarom nam hij lessen hierover ne werkte uiteindelijk in de stad New York voor verschillende modehuizen. In 1979 begon hij een bedrijf genaamd Tommy Hill en begon met het ontwikkelen van spijkerbroeken. Hij ging ook een tijd naar India om meer te leren over de zijn werk. In 1984 begon hij uiteindelijk, met dank aan een investering door een zakenman uit India, zijn eigen merk Tommy Hilfiger. Vanuit hieruit groeide het bedrijf uit tot het wereldwijde merk dat we nu allemaal kennen.